Bezlepková diéta a celiakia

Bezlepková diéta je špecifický druh diéty určený prevažne pre ľudí trpiacich celiakiou.  Pri celiakii ide o autoimunitné ochorenie ktoré je charakterizované tvorbou protilátok proti bunkám tenkého čreva. Je to nepriaznivý proces, ktorý prebieha v závislosti na príjme potravy obsahujúci lepok.

Lepok (gliadin), respektíve bielkoviny gluténu, ktoré vznikajú jeho štiepením, sú obsiahnuté v bežných obilninách – pšenici, jačmeni a raži. Preto je v prípade neznášanlivosti dôležité z jedálnička vylúčiť všetky obilné materiály, ktoré lepok obsahujú.

Mali by ste VEDIEŤ
Chcete reálne schudnúť 5 a viac kilogramov? KetoMIX je aktuálna novinka už aj na Slovensku, kde pomocou predpripravených jedál navodíte stav ketózy a vaša váha pôjde rapídne dole! Chcem si prečítať o KetoMIX programe 

Obsah článku

  1. Prehľad
  2. Príznaky celiakie
  3. Celiakia a chudnutie
  4. Výhody vs nevýhody

Stručný prehľad

  • je určená pre ľudí s celiakiou
  • je nutné vynechať z jedálnička výrobky z múky, slané pečivo, koláče, buchty, sušienky a oblátky
  • môže spôsobovať nadmernú únavu
  • relatívne pestrá strava
  • k dispozícií sú vopred pripravené knižné recepty alebo online publikácie

Liečba celiakii pozostáva v prísnom a v celoživotnom dodržiavaní bezlepkovej diety.

Celiakia a jej príznaky

  • hnačka,
  • chudnutie,
  • celková slabosť,
  • nafukovanie,
  • zvýšená plynatosť,
  • zvýšené množstvo stolice, ktorá je riedka, svetlá, kyslého zápachu…

Ak sa u vás dlhodobo vyskytujú tieto príznaky, nemusí ísť hneď o celiakiu. Potrebné je navštíviť lekára, ktorý vás vyšetrí. Vyšetrenie na celiakiu pozostáva s niekoľkých krokov. Tým prvým je vyšetrenie krvi na detekciu špecifických autoprotilátok. Druhým je histopatologické vyšetrenie biopsie sliznice tenkého čreva. Vzorku sliznice o veľkosti približne 2 mm odoberá gastroenterológ pri endoskopickom vyšetrení.

Bezlepková diéta a chudnutie

Bezlepková strava je prospešná v prípade, ak sa chcete zbaviť tuku v oblasti brucha. Brucho je miesto, kde sa v tukoch ukladá lepok. Pri redukcii váhy je brucho tá oblasť tela, z ktorej sa tuky zhadzujú najnáročnejšie.

Prečo sa pri bezlepkovej strave teda chudne? Väčšina potravín s lepkom je základom z múky. Znamená to, že ide o všetky druhy slaného pečiva a cestoviny, koláče, buchty, sušienky, oblátky, čiastočne aj čokoláda a niektoré údeniny.

Ak potraviny obsahujúce lepok nebudete jesť, príjmete tak menej kalórií, čo sa prejaví poklesom vašej váhy. Zbytočne sa však pripravujete o vlákninu, dôležité minerály a vitamíny, najmä skupiny B. Schudnete, ale lepšie sa cítiť nebudete. U zdravého človeka môže diéta spôsobiť podráždenosť, zlé sústredenie či nadmernú únavu. Nie je teda vhodné, aby si niekto “naordinoval” bezlepkovú dietu samovoľne.

bezlepok

Bezlepkové stravovanie (bezlepková diéta) je veľmi prísne. Celiaci sú nútení vyhýbať sa pšenici, raži, jačmeňa a výrobkom z nich. Nemôžu konzumovať pečivo, cestoviny, niektoré údeniny, väčšinu sladkostí a ani alkoholické nápoje. Rovnaký jedálniček, ale čím ďalej tým častejšie túto diétu volia ľudia, ktorí chcú zhodiť prebytočné kilá, zbaviť sa nadúvania alebo svoj organizmus zbaviť toxických látok. Medzi známe celebrity, ktoré sa držia tejto diéty patrí aj Victoria Beckhamová. Avšak pred tým, ako sa pustíte do bezlepkovej diéty, konzultujte so svojim lekárom alebo výživovým poradcom.

Zakázané bezlepkové potraviny

  • pšenica (vrátane špaldy), jačmeň, raž, žitovec (triticale), ovos a všetky výrobky, ktoré ich obsahujú:
  • výrobky z múky – pečivo, strúhanka, cukrárske výrobky, cestoviny, knedle;
  • vločky, krúpy, lámanka, krupica;
  • rastlinné mäso seitan (vysoký obsah lepku)…

Bezlepková diéta hovorí, že dôležité je vyhýbať sa aj potravinám, ktoré obsahujú lepok v skrytej forme. Sú to výrobky a jedlá, v ktorých bola múka použitá ako prídavok, alebo u ktorých v priemyselnom prevedení nie je isté, či obsahujú lepok. V takýchto prípadoch je potrebné sledovať zloženie.

Povolené potraviny

  • kukurica, ryža, proso, pohánka a amarant;
  • ovocie a zelenina;
  • čisté mäso a mastné výroby;
  • strukoviny;
  • zemiaky;
  • mliečne výrobky …

Dôležité je sledovať označenie výrobkov a potravín, ako aj používanie pomocných látok.

Výhody verzus nevýhody bezlepkovej diéty

VÝHODY:

  • strata hmotnosti a zvýšenie sebavedomia;
  • zbavenie sa nadúvania;
  • odbúranie toxických látok;
  • šetrí trávenie…

NEVÝHODY:

  • podráždenosť;
  • zlé sústredenie;
  • nadmerná únava;
  • znížený príjem vlákniny, minerálov a hlavne vitamínov skupiny B…

Ako je to s alkoholom?

Európsky úrad pre bezpečnosť potravín vykonal výskum, v ktorom dospel k záveru, že pokiaľ je správne vykonaná destilácia, neprejde významné množstvo bielkovín a peptidov, teda že nemôže dôjsť k alergickej reakcií vzhľadom k intolerancii lepku. Teda ak nastane nejaká reakcia, je to iba v súvislosti s alkoholom a látkami, ktoré obsahuje. Vieme však, že alkohol neprospieva ani telu zdravého človeka. To, že necítime žiadne problémy neznamená, že nedochádza k poškodeniu tenkého čreva.

Bezlepková diéta a káva

Ľudia, ktorý dodržujú prísnu bezlepkovú diétu si môžu dopriať aj šálku kvalitnej kávy. Káva totiž lepok neobsahuje. Znamená to, že turecká, prekvapkávaná alebo preso sú pre celiakov bezpečné. Avšak, pri rozpustnej instantnej káve je dôležité čítať zloženie. Podobne je to aj s kapučínom, tzv. 3 v 1 a pod. Vyhýbajte sa neznámym značkám, kávu kupujte v originálnych baleniach. Vo všeobecnosti platí, že kvalitná, instantná káva (Nestle, Jakobs, Tchibo …) v originálnom balení, neobsahuje žiadne zmesy, ktoré kávu nahrádzajú a ktoré by mohli instantnú kávu kontaminovať lepkom.

Čokoláda pri diéte

Dodržiavate bezlepkovú diétu a radi by ste si zamaškrtili na čokoláde? Mnoho značiek uvádza na trh bezlepkovú čokoládu. Dôležité však je, že nech už siahnete po akejkoľvek čokoládovej dobrote, čítajte etikety a svoj zrak upriamte na zloženie.

Dostupnosť bezlepkových potravín

Dnes sa už bežne vo väčších obchodoch stretnete s potravinami, ktoré lepok neobsahujú. Často krát sú výrobkom pre celiakov určené celé poličky, kde si môžu zaobstarať bežné zásoby. Ak patríte medzi ľudí, ktorí si doprajú skôr polotovary, nemusíte sa obávať, mysleli a na vás. Bezlepková pizza je už celkom bežná záležitosť.

Ak vám polotovary nevoňaju, ale variť sa vám stále nechce, v reštauráciach je stále viac a viac bezlepkových a chutných jedál.

Účinný KetoMIX

ketomtix na 4 týždneKetoMIX je forma stravovacieho programu, ktorý zahŕňa predpripravené jedlá, ktoré uvedú váš metabolizmus do stavu ketózy. Tento stav spôsobí agresívne spaľovanie vašich tukov. 

Pri tomto type stravovania nehrozí jojo efekt, nakoľko sa stravujete prostredníctvom kompletnej jedálnej ponuky zahŕňajúcej kokteily, polievky, omelety a pod.+ vám odpadá starosť si takéto jedlá pripravovať.

Program obsahuje:

  • Kokteily, polievky, omelety, kaše + príchute
  • zdarma praktický shaker
  • kompletný manuál, recepty aj jedálniček

 

Môžete si vybrať stravovací program na mieru. Jedno jedlo vychádza v prepočte iba 1,4 eura. Stredný program obsahuje jedlá na 4 týždne, pri ktorom stabilne a postupne zhodíte až do 10kg.

Strava je pripravená špecialistami na nadváhu za účelom redukcie váhy. Dlhodobým užívaním (2 mesiace) viete spoľahlivo schudnúť viac ako 15 kg. Koľko chcete zhodiť kg záleží iba na vás.

alebo si prečítajte recenziu

Bezlepkové čokoládové muffiny

Jednoducho a rýchlo na 10 porcií

Na prípravu potrebujeme:

  1. 4 ks vajcia
  2. 50 g na drobno nasekané vlašské orechy
  3. 150 g ryžová múka
  4. 1/2 balíčka kypriaci prášok do pečiva
  5. 100 g rozpustené maslo
  6. 100 g med
  7. 6 kociek kvalitná horká čokoláda
  8. 1 Pl nesladené kakao
  9. Čas prípravy 15-20 min.

Postup prípravy:

Všetky ingrediencie zmiešame, nalejem do formy a pečieme 25 min. pri 150 °C

Prajeme vám dobrú chuť

Bezlepková pizza

Na prípravu potrebujeme:

  1. 400 g bezlepková múka Promix – UNI
  2. 1 ks droždie sušené
  3. 2,5 – 3 dcl voda
  4. 3 Pl olivový olej
  5. 1 Čl soľ
  6. 1 Čl cukor

Postup prípravy:

  1. Múku, droždie, cukor, soľ, olivový olej a vodu (nie všetku) vymiesime. Podľa hustoty cesta prilievame vodu. Vymiesime bochník a necháme 30 min. kysnúť.
  2. Pokým cesto kysne, pripravíme si všetky potrebné ingrediencie, ktoré chceme dať na pizzu.Všetko závisí od vlastnej chuti (kukurica, kuracie mäso, šampiňóny, olivy…). Spodok pizze potierame paradajkovým pretlakom a posypeme oreganom. Ingrediencie naukladáme na pizzu.
  3. Pizzu vložíme do predhriatej trúby, pečieme asi 20 minút na 200 °C. Tesne pred upečením pizzu vyberieme posypeme nastrúhaným syrom a necháme dopiecť.

Dobrú chuť!

Bezlepková diéta a celiakia
4.3 (86.67%) 3 votes
Vyjadrite svoj názor

Leave a reply