Vegetariánstvo

Vegetariánstvo ako životný štýl

Vegetariáni sú ľudia, ktorí nejedia mäso. Jedným z hlavných dôvodov, prečo sa ľudia stávajú vegetariánmi je udržiavanie zdravého životného štýlu. Veľkú rolu však zohrávajú aj etické záujmy. Mnohí vegetariáni sú zároveň milovníci zvierat a zabíjanie pre mäso berú ako veľmi násilnú formu. Akadémia medicíny  a intenzívnej starostlivosti potvrdila, že pomocou vegetariánskej stravy môžeme telu dodať  všetky známe potrebné  živiny. Kľúčom k zdravej vegetariánskej strave, ako aj pri každej inej diéte, je príjem širokej škály potravín vrátane ovocia, zeleniny, veľkého množstva listovej zeleniny, celozrnných výrobkov, orechov, semien a strukovín.  Obmedzte príjem sladkostí a tučných jedál.

Tip pre Vás
Hľadáte preparát na schudnutie? KetoFit je top novinka na slovenskom trhu. Ide o špeciálne stravovanie, s ktorým ľahko schudnete! Chcem si prečítať o KetoFit programe 

Zmenu môžete spraviť rýchlo alebo postupne

Mnoho ľudí prestalo jesť mäso okamžite zo dňa  na deň. Niektorí však prešli na vegetariánsku stravu postupne. Ak sa chcete stať vegetariánom, vyberte si tú cestu, ktorá vám bude najlepšie vyhovovať.

Druhy vegetariánov

Pred tým, ako prejdete na vegetariánsku stravu, je dôležité si uvedomiť, že nie všetky vegetariánske stravy sú podobné. Medzi hlavné kategórie patrí:

Lakto-ovo vegetariánstvo – nejedia žiadne mäso, hydinu alebo ryby, ale jedia vajcia a mliečne výrobky.

Lakto vegetariánstvo – nejedia žiadne mäso, ryby, hydinu a ani vajcia. Konzumujú mliečne výrobky.

Ovo vegetariánstvo – nejedia žiadne mäso, rybu, hydinu, ani nič čo pochádza zo zvierat okrem vajec.

Vegáni – nejedia žiadne živočíšne  produkty. Jedia len potraviny rastlinného pôvodu.

Niektorí ľudia sú semi –vegetariáni, ktorí eliminujú červené mäso, ale môžu jesť hydinu alebo ryby.

Stručný prehľad

  • existuje 5 druhov vegetariánov
  • viacero živín je nutné dopĺňať z iných zdrojov
  • pri deťoch treba nahrádzať hlavne mliečne a vaječné výrobky
  • je vhodné obmedziť príjem sladkostí
  • odporúča sa prejsť na vegetariánsku stravu postupne

Dopĺňanie potrebných živín z iných zdrojov

Ľudia, ktorí dodržujú vegetariánsku stravu, môžu telu dodať všetky živiny, ktoré potrebujú. Musia byť však opatrní a mali by jesť širokú škálu potravín, aby zodpovedala potrebným výživným hodnotám. Vegetariáni by sa mali zamerať na dostatočný príjem vitamínu B12, bielkovín, železa a vápnika.

Bielkoviny

Bielkoviny, ktoré nazývame aj proteíny, tvoria základnú stavebnú hmotu, ktorá sa nachádza vo všetkých bunkách živých organizmov. Viacerí z nás sa domnievajú, že vegetariáni neprijímajú dostatok bielkovín a proteínov, lebo nekonzumujú mäso.  Vegetariáni ľahko dostanú do svojho tela dostatočný príjem bielkovín vďaka pestrej a vyváženej strave. Nie je nutné počítať s kombináciou potravín. Zmes proteínov počas celého dňa bude poskytovať  príjem dostatočného množstva  esenciálnych aminokyselín. Zdrojom bielkovín je fazuľa, šošovica, tofu, orechy, semená, tempeh, cícer, hrach a mnohé ďalšie potraviny. Mnoho bežných potravín, ako je celozrnný chlieb, zemiaky a kukurica, vám dodajú dostatok bielkovín, ktoré vaše telo potrebuje.

Železo

Keď náš organizmus má dostatočné zásoby železa, podporuje imunitný systém, životaschopnosť a tiež správnu funkciu mozgu. Keď máme nedostatok železa, cítime sa unavení, vyčerpaní a slabí. Preto je dôležité, aby sme v strave prijali dostatok tohto významného prvku. Zdrojom  železa je sušená fazuľa, tofu, tempeh, špenát, mangold, pečené zemiaky, kešu oriešky, sušené ovocie, bulgur a potraviny obohatené o železo ako sú obilniny, instantné ovsené vločky a zeleninové “mäso”. Všetky sú dobrým zdrojom železa. Ak chcete zvýšiť množstvo železa absorbovanom pri jedle, jedzte  potraviny, ktoré obsahujú vitamín C. Nachádza sa napríklad v  citrusových plodoch alebo šťavách, paradajkách alebo v  brokolici.

Vápnik

Vápnik je pre telo veľmi dôležitý. Je to minerál, ktorý potrebuje telo k viacerým funkciám. 99% vápnika v tele sa ukladá v kostiach a zuboch. Zvyšok sa nachádza v tkanivách a tiež v krvi.  Vápnik ovplyvňuje činnosť nervov a kĺbov, aktivuje enzýmy a udržuje zdravé kosti a kĺby . Ako deťom sa nám do pamäte vpečatilo, že najväčším zdrojom vápnika je mlieko. To však nie je úplne pravda. Mlieko síce vápnik obsahuje, ale napríklad tmavozelená  listová  zelenina má väčší obsah vápnika.  Ďalšími zdrojmi vápnika je brokolica, kel, tofu, pomarančový džús.

Vitamín B12

Pri nedostatku vitamínu B12 môže vzniknúť anémia. Môže spôsobovať aj problémy s mentálnym a duševným zdravím, spôsobuje nedoslýchavosť a únavu.  V dospelom veku odporúčaná dávka  vitamínu B12 je veľmi nízka, ale to je základná živina, takže vegetariáni by si mali byť vedomí jeho zdrojov. Obohatené potraviny, ako sú niektoré značky obilnín, nutričné kvasnice, sójové mlieko, losos, krevety, vajcia sú dobrým zdrojom vitamínu B12. Pozerajte etikety a čítajte obaly, aby ste objavili ďalšie produkty, ktoré sú obohatené o tento dôležitý vitamín.

ReduXs

Reduxs

 

Zahraničná novinka ReduXs predávaná hlavne na anglickom a nemeckom trhu je skvelým pomocníkom pri chudnutí. Mohli ste o ňom často počuť aj zo slovenských radií.

Predáva sa za dostupnú cenu 39 eur, pričom balenie máte na celé 2 mesiace a presne toľko stačí, aby ste začali vidieť výsledky vo vašom chudnutí.

Dávkovanie je je intuitívne a jednoduché – stačí jedna tableta denne, najlepšie pred jedlom + voda.

Zloženie:

  • Zelený čaj, kaktus, šalvia
  • púpava, brusnica a iné…
  • látky podobné cholesterolu a tuku

Skutočne bohaté a zaujímavé je prírodné zloženie ReduXs, ktoré plošne bojuje proti nadváhe zároveň na viacerých frontoch, pričom dodáva prospešný tuk a znižuje cholesterol.

 

Vegetariánstvo a deti

Vegetariánstvo je populárna forma stravovania pre jednotlivcov alebo aj celé rodiny.  Rodičia sa zaujímajú o to, či deti môžu dodržiavať vegetariánsku stravu a pritom dodať telu všetky potrebné živiny. Väčšina dietológov a lekárov sa zhoduje na tom, že správne zvolená vegetariánska strava môže byť v skutočnosti veľmi zdravý spôsob ako jesť. Osobitná pozornosť  pri podávaní vegetariánskej stravy musí byť venovaná deťom najmä vtedy, ak neobsahuje mliečne a vaječné výrobky.

Vegetariánstvo a chudnutie

Ak dúfate, že vďaka vegetariánstvu schudnete, nemusí to tak byť. To, že nebudete jesť mäso ešte neznamená, že začnete strácať kilogramy ako na bežiacom páse. Je pravda, že mnohí ľudia, ktorí nabehli na vegetariánstvo schudli. Je to však zrejme preto, lebo začali jesť viac zeleniny a ovocia. Ak si nedupnete a neprestanete jesť čipsy, zákusky, sladkosti a iné kalorické bomby, nechudnete, ani keby ste sa stali vegánmi. Preto nedúfajte v zhodenie váhy len vďaka tomu, že prestanete jesť mäso. Musíte pre to spraviť niečo aj vy sami.

Vegetariánstvo
5 (100%) 4 votes

Vyjadrite svoj názor

Leave a reply