Futbal

Futbal z pohľadu chudnutia

Futbal je z hľadiska popularity spomedzi športov určite celosvetovo najpopulárnejší. Na Slovensku sa tiež teší veľkej obľube – či už dedinský futbal nižších líg, alebo aj prvá Fortuna liga, ktorá vďaka modernizáciám (aj keď pomalým) štadiónov a stále väčšej hernej atraktivite každým rokom naberá na popularite viac a viac. Takisto sa dozvieme aj to, že pri futbale môžeme veľmi efektívne spaľovať kalórie, keďže je v podstate hlavne o behaní, kedy striedavo beháme pomaly, šprintujeme, kráčame a tak ďalej.

Futbalová história

História sa tiahne až do druhého storočia pred naším letopočtom. Samozrejme, že nešlo o futbal v takej podobe aký ho poznáme dnes. V stredoveku boli loptové hry veľmi populárne a našlo sa medzi nimi aj množstvo takých, ktoré sa podobali súčasnému futbalu a preto sa za korene tohto športu považuje práve toto obdobie.

Dotvorenie do súčasnej podoby prebehlo v 16. Storočí v Anglicku.Tunajšie súkromné školy začínali zavádzať povinnú telovýchovu a nútiť deti viac a viac športovať a teda sa dostal k slovu aj futbal.Každá škola samozrejme používala pravidlá prispôsobené svojím podmienkam. Odlišné mohli byť napríklad veľkosti ihrísk, počet hráčov a tak ďalej.Pravidlá sa vyvíjali postupne, pri vzniku neboli presne stanovené.Postupne sa rozvinuli dve hlavné odvetvia futbalu:

  1. V prvej verzií mohli hráči popri nohách používať na prenášanie lopty aj ruky, ako napríklad v dnešnom rugby, alebo americkom futbale
  2. Druhá verzia tejto hry bola narozdiel od prvej o niečo okresaná a okrem nôh sa do hry nemohli do hier zapájať iné končatiny okrem hlavy.

Postupom času sa od tohto obdobia až do dnes futbal neustále vylepšoval (a stále vylepšuje). Cesta k dnešnej podobe bola teda dlhá niekoľko storočí.

Kde hrať, ako hrať a veci potrebné k hre

Písať nejaké všeobecné informácie by bolo pravdepodobne zbytočné, keďže ide o globalizovaný šport a všetci veľmi dobre vedia ako sa hrá. Napriek tomu si však zhrnieme niekoľko základných faktov na ktoré by ste mali myslieť predtým, než sa pustíte do hry.

Hrať sa dá v podstate všade. Na lúke, na ulici, na dvore. Záleží to len od toho, do akej miery chcete hrať organizovanie a takisto aj či si chcete naozaj poriadne zahrať. Ak teda áno, v prípade že je leto môžete zvoliť nejaké verejné ihrisko, ktorých je na Slovensku v poslednej dobe stále viac keďže väčšina základných a aj stredných škôl využíva príspevky z eurofondov na budovanie týchto športovísk. Dve tretiny z nich sú prístupné pre verejnosť, aj keď v obmedzených časoch. V prípade že počasie vonku nepraje si môžeme zahrať napríklad v školskej telocvični, ktoré bývajú takisto k dispozícií, aj keď v o niečo viac obmedzených časových úsekoch.

Ako som už spomínal v úvode,  pravdepodobne je zbytočné vysvetľovať ako sa hrá futbal. Počet hráčov v pravidlách je 11 vs 11, v našom prípade však môže byť aj 7 na 7 a podobne. Kedy padne gól, to je všetkým jasné, offside-y sa v prípade takéhoto futbalu nepískajú. Nesmie sa hrať rukou a tak ďalej.

Pred hrou, podobne ako pred vykonávaním ostatných fyzických aktivít je potrebná dobrá rozcvička! Nezanedbávame ani hornú časť tela, pretože sa veľmi ľahko môže stať, že dôjdeme úplne zbytočne k úrazu a to samozrejme nechceme.

Na hranie je potrebná hlavné dobrá partia. Ďalej, pokiaľ hráme na klasickom trávnikovom ihrisku sú vhodné kopačky, ak hráme v hale samozrejme nepoužívame kopačky ale halovky. Nesmie chýbať futbalová lopta a to je z futbalového vybavenia potrebného pre hru asi tak všetko.

S futbalom sa dá schudnúť

Pri futbale chudneme veľké množstvo kalórií a veľmi efektívne. Čo to znamená v praxi? Za jednu hodinu hry sa priemerný človek dokáže zbaviť až 600 kalórií. Je jasné, že hodnoty sa môžu líšiť na základe spôsobu hry, množstva nabehaných kilometrov a takisto intenzity hrania. Ako som už spomínal v úvode, je to efektívny šport v prípade že chcete schudnúť pretože ste neustále v pohybe, či už pomalý beh, náhle zrýchlenie a šprint, kráčanie a podobne.

Záverečné zhodnotenie a náš názor

Začal by som zopakovaním faktov a následným zhrnutím pozitív a negatív futbalu.. Okrem toho, že počas hrania spálime veľa kalórií takisto aj precvičíme veľkú časť tela. Samozrejme že ide primárne o nohy, keďže je to behavá aktivita, ale nebude zaostávať ani brucho ktoré je tiež dôležitou partiou. Ako som už spomínal, 600 kalórií za hodinu je veľmi slušná hodnota. Pokiaľ teda spravidelníme tento počet spálených kalórií a skombinujeme to so správne vyváženou stravou, je takmer isté že sa nám podarí schudnúť.

Negatíva sa nájdu takisto (bohužiaľ). Futbal je kolektívna hra a občas môže byť náročné dať dokopy dostatočnú partiu ľudí, aby to malo nejaký zmysel a osoh. Problémom môže byť korešpondácia voľného času medzi jednotlivcami a tak ďalej.

Futbal nám takisto môžu znepríjemniť problémy s kolenami. X-y futbalistov má problémy najmä s kolenami, keďže sa pri tejto aktivite veľmi rýchlo opotrebúvajú. Samozrejme to nemusí byť Váš prípad, záleží to od viacerých faktorov, či už ovplyvniteľných alebo neovplyvniteľných.

Záverečné hodnotenie teda znie – futbalu povedzme áno. Samozrejme, pokiaľ Vás nebaví nieje dôvod sa do toho nútiť, môžete si nájsť množstvo iných aktivít (o ktorých sa u nás dočítate), ktoré Vás určite chytia. Pokiaľ sa však rozhodnete skúsiť to, krok vedľa nespravíte a čo sa chudnutia týka, je to skvelé kardio cvičenie pri ktorom precvičíte aj nohy a aj brucho. Bonusom je zábava, ktorú si pri hraní určite užijete.

Futbal
HLASUJTE

Vyjadrite svoj názor

Leave a reply