Aerobik

Aerobik

Na Slovensku je obľúbených množstvo športov, no o niečo menej ľudí pozná Aerobik. Ide o šport, ktorý zaujme najmä fanúšikov dynamickej hudby. Počas cvičenia aerobiku sa totiž neustále počúva hudba, aby si športovec udržal vhodné tempo. Z toho vyplýva, že ide o kondičné cvičenie, a síce cvičenie zamerané na celkovú telesnú kondíciu a vytrvalosť.  Okrem spomínaných hudobných fanúšikov si v ňom nájdu záľubu aj ľudia, ktorí si chcú zlepšiť výkonnosť pre iný šport alebo ľudia, ktorých trápi problém s nadváhou. Veľkou výhodou je, že ak nehovoríme o športovom aerobiku, existuje množstvo možností, ako aerobik cvičiť v závislosti od konkrétneho človeka. Každý sa teda môže aerobiku venovať podľa svojich osobných preferencií a hlavne telesných schopností.

História aerobiku

Za zakladateľa môžeme považovať Američana Kennetha Coopera, ktorý sa zaoberal cvičením a v roku 1968 vydal knihu Aerobics. Jacke Sorensová neskôr aerobik doplnila o tanečné prvky a čo je dôležité, pridala hudobný doprovod. Herečka Jane Fondová výrazne pomohla k propagácií medzi širokou verejnosťou a dokonca o ňom vydala aj sériu videokaziet. Zaujímavosťou je, že v susednom Česku v roku 1999 prichádzala na cvičenia aerobiku až štvrtina populácie, a to najmä ženy.

Rozdelenie aerobiku a definície

Aerobik môžeme rozdeliť na tri základné skupiny v závislosti od náročnosti. Vzostupne sú to:

  • nízky aerobik (low impact)
  • vysoký aerobik (high impact)
  • kombinovaný aerobik

Nízky sa svojou povahou zameriava najmä na zníženú záťaž dolných končatín, aby neboli príliš namáhané kĺby a hlavne kolená. Ak má človek nadváhu alebo dokonca obezitu, prílišné namáhanie by mohlo viesť k úrazu nôh a hlavne poškodeniu kolenného kĺbu, ktorý patrí v prípade väčšej záťaže medzi najnáchylnejšie časti tela. Ak ste teda doteraz nevykonávali iný šport a aerobik vás zaujal, je veľmi vhodné začať práve ľahkým

Druhý vysoký aerobik sa naopak zameriava práve na dolné končatiny. Súčasťou tréningu sú vysoké a nízke skoky, poskoky a ďalšie cviky, ktoré výrazne namáhajú nohy a posilnia ich silu a stabilitu. Vysoký aerobik môže byť až taký náročný, že v niektorých momentoch sa telo vôbec nedotýka zeme. Aj nároční športovci by si ale mali dávať veľký pozor a ľudovo povedané „neprehnať to“, aby nedošlo k úrazu.

Posledná kategória je zlatý stred. Kombinuje v sebe prvky nízkeho aj vysokého aerobiku tak, aby boli vyvážené. Osoba tak najefektívnejšie precvičí celé telo a vzhľadom na postupné cvičenie rôznych častí dostanú práve nezapájané „oddychujúce“ svaly dostatok času na regeneráciu. V súčasnosti sa kombinovaný aerobik dokonca uprednostňuje pred vysokým, pretože je z fyziologického hľadiska najvhodnejší a ak sa nechcete vyslovene zamerať na nohy, získate s ním najlepšie výsledky.

V závislosti od špeciálnych potrieb niektorých fanúšikov aerobiku vznikli aj ďalšie špeciálne kategórie. Patrí medzi ne posilňovací aerobik, tanečný aerobik, kick box aerobik, spinning alebo dokonca aqua aerobik. Vlastnú kategóriu si môže s dostatočnými znalosťami z fyziológie a hlavne cvičenia vytvoriť prakticky ktokoľvek. Na to, aby išlo o aerobik musí cvičenie spĺňať niekoľko podmienok. Poďme sa na túto problematiku pozrieť bližšie.

Čo je podstatou aerobiku?

Na aerobiku je najzaujímavejšie to, že nejde o konkrétny spôsob vykonávania jednotlivých cvikov a dodržiavanie presne stanovených pravidiel, ale zameriava sa skôr na spôsob, akým pri cvičení funguje telo. Vzhľadom na to, že ide o aeróbne cvičenie, a teda cvičenie zamerané na okysličenie je dôležité, aby ste nešli na doraz. Ak ide o intenzitu, bežným ľuďom sa odporúča trénovať 3-5krát týždenne po dobu 15 až 50 minút. Interval v dĺžke cvičenia je o niečo väčší a samozrejme závisí od schopností daného človeka a intenzity tréningu, ako aj od časových možností. Omnoho dôležitejšie je ale sústrediť sa na spotrebu kyslíka. Aerobik sa totiž musí cvičiť bez vzniku kyslíkového dlhu alebo ľudovo povedané – bez toho, aby ste sa veľmi zadýchali. Spotreba kyslíka by nemala prekročiť 85% maximálnej a maximum tepovej frekvencie nemôžete prekročiť o 90%. Ak dodržíte tieto dôležité kritériá, aerobik bude zaručene pôsobiť na kardiovaskulárny systém, zvýši kapacitu pľúc, zlepší pohybové ústrojenstvo a ak ste mali problémy s metabolizmom, s najväčšou pravdepodobnosťou sa napravia. Preukázaný však bol aj pozitívny vplyv na psychiku. Ak sa nad tým zamyslíte, nie je to prekvapujúce. So zlepšeným zdravím a postavou sa to totiž dostaví samo. Okrem toho, tréning sprevádzaný hudbou je príjemný, a preto ak s ním niekto začne, vždy si naň nájde čas.

Ako sa cvičí?

Najčastejšie sa aerobik cvičí v menších skupinkách vytvorených na základe schopnosti jednotlivých členov. Skupinu riadi fitness inštruktor, ktorý okrem tvorby choreografie, a teda aj názorného predvedenia cvikov kontroluje, či ich ľudia vykonávajú správne. Celé cvičenie by malo obsahovať niekoľko častí podľa zamerania. Tréning obvykle začína zahriatím a strečingom a následne sa už prechádza k aeróbnym cvičeniam popísaným v začiatku článku (vysoký, nízky a kombinovaný aerobik). Ku koncu cvičenie prechádza na pokojnejšie a posilňovacie cviky. Tréning je nakoniec zavŕšený záverečným naťahovaním. Ak neviete, kde sa vo vašom okolí aerobik cvičí alebo nechcete cestovať, prípadne sa hanbíte začať s aerobikom na verejnosti, môžete využiť  hodiny aerobiku v televízií alebo ešte lepšie, na internete. V tom prípade môžete cvičiť kedykoľvek keď budete mať chuť. Nezabúdajte ale na to, že celé cvičenie musí prebehnúť bez prerušenia a je veľmi dôležité, aby malo správny rytmus. Na začiatok si teda nezvoľte príliš namáhavé cvičenie s vysokým tempom, aby ste sa nezadýchali a s prehľadom za ostatnými stíhali.

Takisto stojí za pokus

Určite by ste do zoznamu športov, alebo skôr druhov cvičení, ktoré chcete skúsiť mali dopísať aj aerobik, pretože ako ste sa dočítali, je to cvičenie nášmu telu veľmi prospešné a pokiaľ je vykonávané správne tak, ako má byť tak aj veľmi osožné.

Aerobik
5 (100%) 1 vote

Vyjadrite svoj názor

Leave a reply